Antara
matlamat ibadah sembahyang yang sangat popular ialah yang disebut oleh ayat
yang maksudnya,
‘Dirikanlah sembahyang. Sesungguhnya sembahyang itu
mencegah dari (perbuatan) keji dan mungkar.’ (al-Ankabut, 29: 45)
Jadi ibadah sembahyang yang tidak mencapai maksud ayat
ini mungkin ditolak.
Mungkin ramai akan bertanya, umpamanya,
apakah perkaitan antara kemungkaran dengan ibadah sembahyang, atau bagaimanakah
ibadah ini dapat mencegah dari perbuatan yang dimaksudkan itu? Tanggapan kita
terhadap ibadah sembahyang itu yang menjadi asasnya untuk jawapannya: jika kita
melihat ibadah-ibadah yang diwajibkan kita menunaikannya itu ada matlamat dan
tujuannya di sana
kita dapat melihat perkaitannya.
Untuk mencapai matlamatnya, syaratnya ialah memahami erti
bacaan-bacaan, pergerakan-pergerakan, dan maksud yang tersirat di sebalik
hukum-hakamnya.
Misalnya, kalimah Bismillah yang bermaksud dengan
nama Allah dalam surah al-Fatihah yang kita baca setiap kali mendirikan
sembahyang itu sebenarnya sudah cukup untuk dijadikan tool mencegah
perbuatan keji dan mungkar. Begitu juga dengan kalimah Alhamdulillah
yang diterjemah sebagai segala puji bagi Allah itu. Syaratnya, kita
harus menyelami takrifan malah konsepnya sekali, bukan setakat mengetahui
terjemahannya sahaja.
Jadi bagi muka surat ini akan mengajak pembaca melihat bagaimana
caranya menjadikan dua kalimah itu sebagai tool mencegah kemungkaran, sekali
gus merealisasikan matlamat ayat 45 surah al-Ankabut, di samping yang lain-lain
lagi. Kita ambil kalimah bismillah itu sebagai contoh.
Jika kita melihat dua kalimah itu dari luarannya sahaja,
kita tidak akan faham hubungannya dengan pencegahan kemungkaran. Misalnya,
jika kalimah Bismillah itu hanya menjadi ucapan-ucapan ketika hendak
melakukan sesuatu sahaja, misalnya ketika hendak makan kita melafazkan Bismillah,
ketika hendak memandu kita melafaz Bismillah, dan sebagainya, tidak
menampakkan perkaitannya dengan pencegahan kemungkaran. Sementara kalimah Alhamdulillah
itu secara praktiknya diucapkan ketika memperoleh sesuatu yang kita hajati,
atau sebagai tanda terima kasih atas pemberian atau pertolongan seseorang
sahaja. Tetapi jika memahami takrifannya dan konsepnya, baru kita sedar
kedua-dua kalimah ini sebenarnya mempunyai roh yang boleh mencegah kemungkaran.
Roh Bismillah
Kita lihat maksud dan konsep kalimah ini dulu. Apakah konsep kalimah bismillah dalam ayat 1 surah al-Fatihah berbunyi Bismillahir-rahmaanir-rahim.
Kita lihat maksud dan konsep kalimah ini dulu. Apakah konsep kalimah bismillah dalam ayat 1 surah al-Fatihah berbunyi Bismillahir-rahmaanir-rahim.
Kita lihat ayat ini dimulakan dengan kalimah Bismillah,
yang lebih-kurangnya bermaksud dengan nama Allah. Frasa kata dengan
nama Allah itu jika dibandingkan dengan ayat 1 surah al-‘Alaq, yang
berbunyi Iqra’ bismirabbika yang ertinya ialah bacalah dengan nama
Tuhan-mu. Yang kedua ini ada perkataan perbuatan iaitu baca (iqra')
manakala yang pertama itu tidak ada. Apakah rahsianya? Kita lihat seolah-olah
Allah swt sengaja membina ayat terbuka, yang harus diisi dengan perkataan perbuatan juga jika hendak dipadankan dengan ayat 1 surah al-'Alaq.
Jika kita mengambil iktibar dari ayat iqra'
bismirabbika seakan-akan Allah meminta kita memasukkan sendiri perkataan perbuatan
sebelum bismillah. Jadi jika kita masukkan perkataan makan maka
jadilah ayat yang sepadan dengan iqra itu, makan dengan nama Allah.
Kefahaman inilah yang menjadikan kalimah bismillah
itu sebagai tool yang mencegah dari perbuatan keji dan mungkar. Kerana, adalah
tidak wajar untuk memasukkan perkataan perbuatan seperti menipu ke dalam
bismillah kerana menipu itu satu kemungkaran. Jadi dengan secara tidak
langsung sesiapa sahaja yang hendak melakukan perbuatan keji dan mungkar
seperti menipu itu tadi terpaksa melupakan kalimah bismillah itu. Dengan kata lain sesiapa pun tidak akan membaca bismillah ketika hendak menipu.
Roh hukum-hakam dalam bab sembahyang
Menghalang lalu-lintas adalah satu bentuk kemungkaran juga. Apakah perkaitannya dengan ibadah sembahyang.
Dalam bab sembahyang ada satu hukum yang menyebut, Makruh sembahyang di tempat yang banyak orang lalu seperti di tempat tawaf dan barang sebagainya. Hukum ini disebut oleh kitab Sabilal-muhtadin. Hukum ini asalnya digunakan untuk sembahyang sahaja. Namun sebenarnya hukum ini ada juga rohnya, yang boleh diterjemahkan ke dalam bentuk etika dan peraturan hidup. Ia mengajar erti jangan membuat halangan.
Tempat-tempatnya ialah seperti yang disebut di tempat yang banyak orang lalu. Bolehlah kita sebutkan satu dua sahaja, iaitu seperti kakilima kompleks perniagaan, lorong-lorong kawasan membeli-belah, depan pintu rumah, lorong-lorong belakang rumah teres dan sebagainya.
Jadi janganlah kita membuat halangan ditempat-tempat tersebut dengan cara misalnya bersembang atau meletakkan meja makan restoran di kakilima, meletakkan kenderaan atau apa sahaja yang boleh menutup laluan belakang lorong rumah teres, meletakkan kasut dan selipar di depan pintu rumah, dan sebagainya.
Banyak lagi hukum-hakam dalam bab sembahyang yang mempunyai rohnya. Antara lain ialah Siapa yang makan bawang atau kucai janganlah mendekati masjid (untuk berjemaah), lebih baik sembahyang di rumah sahaja, hukum ini disebut dalam bentuk hadis Nabi saw. Apakah iktibarnya. Antara lain lagi Makruh menjahar bacaan, hukum ini dikenakan kepada makmum ketika mendirikan sembahyang berjemaah. Fikirkanlah iktibar dari dua hukum ini, yang berkait dengan kemungkaran.
Banyak lagi elemen-elemen dalam ibadah sembahyang itu sendiri yang dapat dijadikan tool mencegah perbuatan keji dan mungkar. Dari bacaan-bacaan misalnya ada kalimah alhamdulillah, lailaha-illallah, doa-doa yang kita panjatkan; dari rukun feelinya misalnya hukum duduk istirahat, hukum menoleh ketika sembahyang, meninggalkan tempat sembahyang sebaik selesai sembahyang berjemaah; dari hukum-hakamnya pula misalnya hukum makan bawang putih, petai, jering atau kerdas, hukum membaca kuat ketika berjemaah, hukum memakai pakaian bercorak atau bertulis.
Dua hukum yang saya tinggalkan untuk anda menjawabnya sendiri adalah penjelasannya dalam buku berjudul SEMBAHYANG ANDA MUNGKIN DITOLAK Walaupun Sah, terbitan Karisma Puslishing. Inilah kelainan buku ini berbanding yang lain-lain. Buku ini ditulis berdasarkan analisa hukum-hakam dalam bab sembahyang, sedangkan yang lain-lain selalunya dituliskan apa yang boleh dan tidak boleh, perkara-perkara yang menyebabkan sah atau batal sembahyang. Jadi setelah anda membaca buku ini anda akan dapati bahawa sembahyang kita bukan setakat didirikan zat sahaja tetapi harus yang mencapai matlamatnya sekali.
Dari beberapa contoh di atas ini menunjukkan antara matlamat ibadah sembahyang kita adalah mencegah dari melakukan perbuatan keji dan mungkar. Jadi sembahyang yang tidak dapat mendidik pengamalnya menjadi orang yang menjauhi perbuatan keji dan mungkar besar kemungkinannya ditolak.
No comments:
Post a Comment